logo.jpg (9108 bytes)

F-Cup rallisarjan esittely


etusivu.gif (1120 bytes)
team.gif (1082 bytes)
kalusto.gif (1166 bytes)
kalenteri.gif (1196 bytes)
uutisia.gif (1126 bytes)
kuvia.gif (1102 bytes)
historiaa.gif (1177 bytes)
sponsorit.gif (1217 bytes)

 

 

 

F-ryhmän rallisarjassa, F-Cupissa, kohtaavat sekä urallaan eteenpäin pyrkivät nuoret kuljettajat, harrastuksessaan vakiintuneet, kokeneet kuljettajat että "jäähdyttelemistä" harkitsevat rallipolkujen konkarit. Kustannukset sarjassa pysyvät järkevällä tasolla, vaikka auton rakentaisi todella hyvistä osistakin. Sarjan historian aikana ei F-ryhmän rallisarjan toimikunta ole joutunut käsittelemään yhtään vastalausetta. Tämä kertoo siitä, että vauhti on kovaa mutta peli reilua ja rehellistä. Rallisarja käynistyi vuonna 1991. Jo edellisenä vuonna ajettiin kilpaa F-ryhmän autoilla kokeilumielessä ja vastaanotto oli niin hyvä, että homma käynnistyi ja pyörät laitettiin pyörimään.

F-ryhmän ajokit ovat kansainväliseltä luokitukseltaan vanhentuneita, kaksivetoisia ja ilman turbon antamaa tekohengitystä toimivia kilpureita. Kun nämä ehdot täyttyvät ja kansainvälinen luokitus vanhenee, voidaan autolla tulla mukaan F-ryhmään. Tutuimpia F-ryhmän autoja lienevät perinteiset Ford Escort RS 2000-ajokit. Tuttuja ajokkeja rallikatsojille ovat myös Opel Ascona ja Manta, ykkös- ja kakkoskoriset VW Golfit sekä Toyotat Starletit ja Corollat. Uusimpia F-ryhmän tulokkaita ovat etuvetoiset 16-venttiiliset Opel Kadetit, 240-Volvot sekä BMW M3-ajokit. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että auton kv-luokitus on voimassa seitsemän vuotta sen valmistuksen päättymisestä. Niinpä koko ajan on tulossa uutta F-ryhmään sopivaa kalustoa. Pääpaino on toistaiseksi ollut tuttujen merkkien puolella, niiden rakentamiskonstit tiedetään parhaiten.

Autojen virittäminen on melko vapaasti sallittua, usein päästään monet kalliit erikoisratkaisut ohittamaan käyttämällä viitseliäisyyttä ja järkeä. Tietenkin moottorin perusrakenteet pysyvät ennallaan ja auton on painoltaan vastattava kuutiotilavuusluokkaansa. Jos autojen rakentelussa päästäänkin muuten tinkimään, ei turvallisuudesta tingitä pätkäänkään vertaa. Kun kysymyksessä ovat hiemean vanhemmat ajokit, tehdään turvallisuusvarusteet hyvin huolellisesti. Samalla tarkistetaan, että kori on kaikin puolin ehjä ja kunnossa oleva.

Uutisia F-Cup rallisarjasta: