|
F-ryhmän
rallisarjassa, F-Cupissa, kohtaavat sekä urallaan eteenpäin pyrkivät nuoret
kuljettajat, harrastuksessaan vakiintuneet, kokeneet kuljettajat että
"jäähdyttelemistä" harkitsevat rallipolkujen konkarit. Kustannukset sarjassa
pysyvät järkevällä tasolla, vaikka auton rakentaisi todella hyvistä osistakin. Sarjan
historian aikana ei F-ryhmän rallisarjan toimikunta ole joutunut käsittelemään
yhtään vastalausetta. Tämä kertoo siitä, että vauhti on kovaa mutta peli reilua ja
rehellistä. Rallisarja käynistyi vuonna 1991. Jo edellisenä vuonna ajettiin kilpaa
F-ryhmän autoilla kokeilumielessä ja vastaanotto oli niin hyvä, että homma käynnistyi
ja pyörät laitettiin pyörimään. F-ryhmän
ajokit ovat kansainväliseltä luokitukseltaan vanhentuneita, kaksivetoisia ja ilman
turbon antamaa tekohengitystä toimivia kilpureita. Kun nämä ehdot täyttyvät ja
kansainvälinen luokitus vanhenee, voidaan autolla tulla mukaan F-ryhmään. Tutuimpia
F-ryhmän autoja lienevät perinteiset Ford Escort RS 2000-ajokit. Tuttuja ajokkeja
rallikatsojille ovat myös Opel Ascona ja Manta, ykkös- ja kakkoskoriset VW Golfit sekä
Toyotat Starletit ja Corollat. Uusimpia F-ryhmän tulokkaita ovat etuvetoiset
16-venttiiliset Opel Kadetit, 240-Volvot sekä BMW M3-ajokit. Nyrkkisääntönä voidaan
sanoa, että auton kv-luokitus on voimassa seitsemän vuotta sen valmistuksen
päättymisestä. Niinpä koko ajan on tulossa uutta F-ryhmään sopivaa kalustoa.
Pääpaino on toistaiseksi ollut tuttujen merkkien puolella, niiden rakentamiskonstit
tiedetään parhaiten.
Autojen virittäminen on melko vapaasti sallittua, usein
päästään monet kalliit erikoisratkaisut ohittamaan käyttämällä viitseliäisyyttä
ja järkeä. Tietenkin moottorin perusrakenteet pysyvät ennallaan ja auton on painoltaan
vastattava kuutiotilavuusluokkaansa. Jos autojen rakentelussa päästäänkin muuten
tinkimään, ei turvallisuudesta tingitä pätkäänkään vertaa. Kun kysymyksessä ovat
hiemean vanhemmat ajokit, tehdään turvallisuusvarusteet hyvin huolellisesti. Samalla
tarkistetaan, että kori on kaikin puolin ehjä ja kunnossa oleva.
Uutisia F-Cup rallisarjasta:
|