|
Ennakkojuttu OUA
Radiolinja-rallista
Sanomalehti Kalevassa 9.3.2001Karsikko
ilman paineita
Oulun osakilpailuun
Pyhäjoen Moottorikerhoa edustava Petri Karsikko
taistelee kärkisijoista Suomen suosituimmassa rallisarjassa. F-cup rallisarja kerää
joka osakilpailuun yli 200 osallistujaa ja lukuisia katsojia seuraamaan näyttävää ja
tasaista sekuntitaistelua. Innokkaiden rallifanien mielestä F-cup on se ainoa oikea
rallisarja. Oulunseudulle tämä karavaani saapuu ensi lauantaiksi.
Petri Karsikko ajoi ensimmäisen rallikilpailunsa vuonna -87. Kalustona tuolloin oli Ford
Escort, aivan kun nykyäänkin. Viime vuosikymmenen alussa hän kokeili kilpailemista
nelivetoisella Toyota Celicalla, mutta päätyi pari vuotta myöhemmin jälleen tuttuun
takavetoiseen. Vuonna -96 viereen istahti kartanlukijaksi Raimo Kiviniitty. "Toisella
meistä oli moottori ja toisella kori. Niimpä päätimme yhdistää tavarat, kasasimme
auton ja eikun kilpailemaan", naurahti Kiviniitty. Samasta vuodesta lähtien he ovat
myöskin osallistuneet suosittuun F-ryhmän rallisarjaan. "Tätä sarjaa on tykätty
kiertää. Kisat ovat tiukkoja. Kalusto on siinä mielessä helppoa, että moottorin
rakentanut ja muutenkin autoa kehittänyt asiantuntija löytyy samalta kylältä",
kehuu Karsikko naapuriaan Vesa Maijalaa. "Näitäkin vehkeitä täytyy parantaa koko
ajan mikäli haluaa pysyä kärkivauhdissa", hän jatkaa.
Uusinta tekniikka vanhoissa kuorissa
F-ryhmän rallisarjassa kilpaillaan kansainväliseltä luokitukseltaan vanhentuneilla,
kaksivetoisilla ja turbottomilla autoilla. Tutuimpia malleja katsojille ovat Ford Escort,
Opel Ascona, Toyota Starlet ja Toyota Corolla. Sitä mukaan, kun luokitukset loppuvat
mukaan tulee yhä uusia automalleja. Uusimpia tulokkaita ovat esimerkiksi etuvetoinen Opel
Kadet, Volvo ja BMW. Autojen virittäminen on melko vapaata, joten niistä löytyy usein
mielikuvituksellisia ja erikoisia virityksiä, joita ei mielellään kilpakumppaneille
paljasteta.
Vaikka F-Cup rallisarjassa kilpaillaankin vanhoilla autoilla, niin huippukaluston
tekniikka ei todellakaan ole kulunutta ja ruostunutta. Ensimmäisenä auton rakentamisessa
lähdetään siitä, että turvavarusteet ovat mahdollisimman hyvät. Asiantunteva
harrastaja asentaa ehjään ja tukevaksi hitsattuun autoonsa vahvat turvakaaret sekä
parhaat penkit ja vyöt. Moottorit rakennetaan tottakai mahdollisimman tehokkaiksi.
Huippuluokan F-ryhmäläisen kilpa-auton kaksilitraisesta moottorista saadaan irti jopa
yli 250 hevosvoimaa. Rahaakin tähän saattaa kulua noin 60.000 markkaa. Vaihteistona
käytetään suorakytkentävaihdelaatikkoa. Alustasta löytyy usein viimeisintä
monipuolisesti säädettävää kilpatekniikkaa. Sarjan kärkiautojen rakentaminen maksaa
noin 120.000-170.000 markkaa, joten mistään pikkupoikien kaahailuharrastuksesta ei ole
kysymys, vaan vaativasta autourheilusta.
Karsikko ei ota paineita
Ensimmäisessä osakilpailussa yleiskilpailun toiseksi ja luokkavoittoon ajanut Petri
Karsikko ei ota paineita Oulun rallista, vaikka sitä voidaankin pitää hänelle
ikäänkuin kotikilpailuna. "Olenhan minä Oulunseudun pätkiä muutaman kerran
ajanut, mutta en kyllä niitä kovin hyvin muista. Täysillä lähdetään, kuten aina, ja
katsotaan mihin se riittää. Voitostahan sitä aina ajetaan", kertoo
lähtönumerolla kaksi starttaava Karsikko. "Jospa tänä vuonna meitä vaivannut
epäonni loppuisi ja pääsisimme ajamaan ehjä kauden", kartanlukija Kiviniitty
jatkaa. Yleisessä luokassa löytyy muitakin Pohjois-Suomalaisia kuljettajia, joilla on
mahdollisuuksia kärkivauhtiin. Yläkemijoen kokenut Starlet-kuljettaja Pentti Koskiniemi
sijoittui ensimmäisessä osakilpailussa heti Karsikon jälkeen kolmanneksi. Myöskin
Pohjois-Häme rallissa epäonnistuneet Erkki Kursu, Juha Pasanen, Jari Holappa ja Pekka
Salo pyrkivät kotiteillään kovassa seurassa kymmenen parhaimman joukkoon. Sarjan
osakilpailut ovat niin sanottuja pimeitä ralleja, eli erikoiskokeisiin ei saa tutustua
etukäteen. Tästä syystä paikallistuntemuksesta on hyötyä.
Oulun F-cup osakilpailu alkaa ensi lauantaina kello 11 ja voittaja on selvillä viiden
aikoihin iltapäivästä. Ohjelmassa on viisi pikataivalta, joista kertyy yhteensä 80
erikoiskoekilometriä. Neljättäkymmenettä kertaa järjestettävään talviralliin on
ilmoittautunut 218 kilpailijaparia.
Tero Lyttinen
|