logo.jpg (9108 bytes)


etusivu.gif (1120 bytes)
team.gif (1082 bytes)
kalusto.gif (1166 bytes)
kalenteri.gif (1189 bytes)
uutisia.gif (1134 bytes)
kuvia.gif (1102 bytes)
historiaa.gif (1177 bytes)
sponsorit.gif (1217 bytes)

 

 

 

Ennakkojuttu OUA Radiolinja-rallista
Sanomalehti Kalevassa 9.3.2001

Karsikko ilman paineita
Oulun osakilpailuun

Pyhäjoen Moottorikerhoa edustava Petri Karsikko taistelee kärkisijoista Suomen suosituimmassa rallisarjassa. F-cup rallisarja kerää joka osakilpailuun yli 200 osallistujaa ja lukuisia katsojia seuraamaan näyttävää ja tasaista sekuntitaistelua. Innokkaiden rallifanien mielestä F-cup on se ainoa oikea rallisarja. Oulunseudulle tämä karavaani saapuu ensi lauantaiksi.

Petri Karsikko ajoi ensimmäisen rallikilpailunsa vuonna -87. Kalustona tuolloin oli Ford Escort, aivan kun nykyäänkin. Viime vuosikymmenen alussa hän kokeili kilpailemista nelivetoisella Toyota Celicalla, mutta päätyi pari vuotta myöhemmin jälleen tuttuun takavetoiseen. Vuonna -96 viereen istahti kartanlukijaksi Raimo Kiviniitty. "Toisella meistä oli moottori ja toisella kori. Niimpä päätimme yhdistää tavarat, kasasimme auton ja eikun kilpailemaan", naurahti Kiviniitty. Samasta vuodesta lähtien he ovat myöskin osallistuneet suosittuun F-ryhmän rallisarjaan. "Tätä sarjaa on tykätty kiertää. Kisat ovat tiukkoja. Kalusto on siinä mielessä helppoa, että moottorin rakentanut ja muutenkin autoa kehittänyt asiantuntija löytyy samalta kylältä", kehuu Karsikko naapuriaan Vesa Maijalaa. "Näitäkin vehkeitä täytyy parantaa koko ajan mikäli haluaa pysyä kärkivauhdissa", hän jatkaa.

Uusinta tekniikka vanhoissa kuorissa

F-ryhmän rallisarjassa kilpaillaan kansainväliseltä luokitukseltaan vanhentuneilla, kaksivetoisilla ja turbottomilla autoilla. Tutuimpia malleja katsojille ovat Ford Escort, Opel Ascona, Toyota Starlet ja Toyota Corolla. Sitä mukaan, kun luokitukset loppuvat mukaan tulee yhä uusia automalleja. Uusimpia tulokkaita ovat esimerkiksi etuvetoinen Opel Kadet, Volvo ja BMW. Autojen virittäminen on melko vapaata, joten niistä löytyy usein mielikuvituksellisia ja erikoisia virityksiä, joita ei mielellään kilpakumppaneille paljasteta.

Vaikka F-Cup rallisarjassa kilpaillaankin vanhoilla autoilla, niin huippukaluston tekniikka ei todellakaan ole kulunutta ja ruostunutta. Ensimmäisenä auton rakentamisessa lähdetään siitä, että turvavarusteet ovat mahdollisimman hyvät. Asiantunteva harrastaja asentaa ehjään ja tukevaksi hitsattuun autoonsa vahvat turvakaaret sekä parhaat penkit ja vyöt. Moottorit rakennetaan tottakai mahdollisimman tehokkaiksi. Huippuluokan F-ryhmäläisen kilpa-auton kaksilitraisesta moottorista saadaan irti jopa yli 250 hevosvoimaa. Rahaakin tähän saattaa kulua noin 60.000 markkaa. Vaihteistona käytetään suorakytkentävaihdelaatikkoa. Alustasta löytyy usein viimeisintä monipuolisesti säädettävää kilpatekniikkaa. Sarjan kärkiautojen rakentaminen maksaa noin 120.000-170.000 markkaa, joten mistään pikkupoikien kaahailuharrastuksesta ei ole kysymys, vaan vaativasta autourheilusta.

Karsikko ei ota paineita

Ensimmäisessä osakilpailussa yleiskilpailun toiseksi ja luokkavoittoon ajanut Petri Karsikko ei ota paineita Oulun rallista, vaikka sitä voidaankin pitää hänelle ikäänkuin kotikilpailuna. "Olenhan minä Oulunseudun pätkiä muutaman kerran ajanut, mutta en kyllä niitä kovin hyvin muista. Täysillä lähdetään, kuten aina, ja katsotaan mihin se riittää. Voitostahan sitä aina ajetaan", kertoo lähtönumerolla kaksi starttaava Karsikko. "Jospa tänä vuonna meitä vaivannut epäonni loppuisi ja pääsisimme ajamaan ehjä kauden", kartanlukija Kiviniitty jatkaa. Yleisessä luokassa löytyy muitakin Pohjois-Suomalaisia kuljettajia, joilla on mahdollisuuksia kärkivauhtiin. Yläkemijoen kokenut Starlet-kuljettaja Pentti Koskiniemi sijoittui ensimmäisessä osakilpailussa heti Karsikon jälkeen kolmanneksi. Myöskin Pohjois-Häme rallissa epäonnistuneet Erkki Kursu, Juha Pasanen, Jari Holappa ja Pekka Salo pyrkivät kotiteillään kovassa seurassa kymmenen parhaimman joukkoon. Sarjan osakilpailut ovat niin sanottuja pimeitä ralleja, eli erikoiskokeisiin ei saa tutustua etukäteen. Tästä syystä paikallistuntemuksesta on hyötyä.

Oulun F-cup osakilpailu alkaa ensi lauantaina kello 11 ja voittaja on selvillä viiden aikoihin iltapäivästä. Ohjelmassa on viisi pikataivalta, joista kertyy yhteensä 80 erikoiskoekilometriä. Neljättäkymmenettä kertaa järjestettävään talviralliin on ilmoittautunut 218 kilpailijaparia.

Tero Lyttinen